Reklam

Reklambildens funktion är att uppmuntra till konsumtion.Till skillnad från dokumentära bilder är reklambilder oftast arrangerade.

Det första du bör fundera över när du ska göra en reklambild är vem som är mottagare av ditt budskap. Det är stor skillnad hur man lägger framnågot till en tonårskille eller till en farmor på 76 år. Att reklam fungerar vet vi redan, för varför skulle vi annars översvämmas av den? Någon smart person har någon gång sagt att "allt går att sälja med mördande reklam" och det är förmodligen sant. Man kan fråga sig hur detta är möjligt eftersom vi tycker att vi är så upplysta att vi inte borde gå på den som vi uppenbarligen gör.

Reklam säljer för att vi eftertraktar olika saker. Det vi vill ha är (nu inte allagrejer samtidigt och i alla åldrar); gemenskap, ungdom, frihet, känna oss smarta och attraktiva, trygghet, "stjärnstatus", hälsa, en viss typ av livsstil, känna att vi ger och får omtanke. Det här vet reklammakarna och de utnyttjar det för att sälja sin vara eller tjänst.

Produkten ska i reklamen förknippas med den tilldragande bilden som fungerar som ostbiten i råttfällan. Den överför delar av sitt positiva innehåll till produkten pga. att bilden och produkten i viss mån hör ihop.

Så; I reklam är budskapet tydligt och bilden noga bestämd i förväg!

 

Fundera över vem som tillhör målgruppen och vilket budskap det är som säljer produkten i bilderna nedan.

Vill du titta på hur dålig reklam har sett ut, kan du kolla på denna sida;

http://capdesign.idg.se/2.990/1.238699/skrackexempel-pa-dalig-reklam

En riktigt roligt film på 15 min om reklam;

http://www.ur.se/Produkter/177415-Ar-det-sant-Reklam

Ett facinerande klarsynt tänk om hur reklam fungerar igår och idag;

http://www.blish.se/posts/vad-ar-integrerad-reklam/

Gissa vem som gör reklam

http://www.youtube.com/watch?v=wQLxwrzABA8